Aleph's

Aleph's
View from my village...

Saturday, January 24, 2009

Superman is another Jewish Superhero



"Kita terlupa misalnya bahawa watak Superman dicipta oleh Jerry Siegel dan Joseph Shuster dalam bentuk komik untuk menaikkan semangat bangsa Yahudi. Superman ialah lambang penting bagi tujuan itu. 'Kal-El' dalam cerita Superman ialah 'Tuhan' dalam Bahasa Hebrew. Komik yang bermula pada bulan Jun 1938 itu kini menjadi bahan buku, filem dan imej popular yang dipakai oleh kanak-kanak di seluruh dunia – termasuk kanak-kanak Muslim. Begitu berpengaruh watak Superman ini hingga kedua-dua penciptanya tersenarai sebagai tokoh penting dalam buku The Jewish Contribution to the 20th Century yang disusun oleh Alan Symons. Mereka juga tersenarai sebagai 100 tokoh penting Yahudi yang dibuat oleh Michael Shapiro."



"His "true name" is Kal-El, which in Hebrew basically translates as "Man-God.""



"My friend, Simcha Weinstein, just had a book published about Heroes and Jews.

http://www.rabbisimcha.com/pages/book.html

Kryptonians, like the people of Noah's time, ridiculed Jor-El because of his fantastic apocalyptical ideas. He then placed his son, Kal-El (in Hebrew, literally either Vessel of God, Voice of God or All of God) is sent in a "basket" to escape destruction just like Moses.

Clark Kent is a fairly Jewish name.
Many Jewish last names end with "Man".
Siegel and Shuster were Jewish."

The religion of Superman (Clark Kent / Kal-El)


Superman's Kryptonian name, "Kal-El," resembles the Hebrew words קל-אל, which can be taken to mean "voice of God".[40] [41]. The suffix "el", meaning "(of) God"[42]

Wikipedia: Superman

No comments: